Monday 19 December 2016

Perlukah Supplement Bila Kita Dah Makan Sayur Dan Buah?

kalau pergi supermarket or pasar saya suka g bahagian sayur-sayuran..nak-nak kalau masa tu tengah banyak sayur..segar je..sayur yang baru sampai..still fresh..hijau je mata memandang..pastu g tengok kat cili api..cute je..bersih cantik je..licin lagi..haha







tapi

segar-segar sangat tu kadang selamat ke untuk di makan?

macam mana boleh cantik macam tu?

macam mana boleh survive dari ulat-ulatan?

saya rasa semua orang boleh tau kenapa boleh cantik and licin..sebab pesticide lah..

in order nak cantikkan sayur and nampak scrumptious to eat, terpaksa lah sembur pesticide lah sembur itu lah ini lah..

tapi peniaga tak kisah sebab dia tau musti laku jugak..kenapa laku? sebab orang-orang kita ni suka benda yang lawa je..tak kisah sihat ke tak asalkan lawa..

ubah lah mentality kita kawan-kawan..luar cantik dalam buruk pun tak guna..sama jugak kalau badan sakit-sakit tapi muka kena putih yakmat...

anyway..bila sayur pun dah tak berapa nak sihat masa ni lah kena topup dengan supplement..saya tak cakap takyah makan sayur..makan lah sayur..tapi apa kata tanam sendiri..or beli sayur organic..selamat kan?

kenapa kita kena makan supplement jugak even dah makan sayur and buah? sebab nya tanah sekarang pun dah tak cukup nutrient macam zaman dulu..sekarang ni pencemaran dah berleluasa..tanah pun kurang sihat..

lagi pulak kalau kita masak sayur tu, confirm ke zat-zat still selamat atas api tu..entah-entah dah kiok..haha

saya pun tengah cuba-cuba menanam..banyak yang mati dari yang hidup..haha..tapi effort tu penting..and saya tau nanti mesti semua pokok-pokok yang saya tanam hidup subur and berbakti pada tuannya..

p/s: dah ajak suami g amek tanah kt tepi jalan..macam subur je tanah tu..aci la kan..hahaha

No comments:

Post a Comment