Sunday 20 November 2016

Mentor Shaklee Saya

haiii assalamualaikum..pernah dengar tak kalau nak belajar kena berguru dengan guru..jangan main taram je even ada buku sebab kalau tanpa guru macam kita belajar dengan syaitan..

wajib ada guru..guru lah mentor kita..kalau pakai buku je buku boleh ke jawab soalan-soalan kita? tak boleh kan? kalau kita tersilap langkah, buku boleh ke tegur kita? tak boleh kan?

perjalanan saya dalam shaklee ni baru je bermula..lebih kurang sebulan lebih bila saya decide nak serious..tapi sy dah consume shaklee around 3 years dah..lama dah makan..lama dah tahu and rasa shaklee effect tu tapi saya lebih kepada consumers yang puas hati..bukan lah ahli bisness..sebab saya memang tak pandai menjual..tak pernah terfikir saya boleh menjual..membeli memang kepakaran lah..hahaha

sebelum ni dah pernah decide nak buat bisness shaklee tapi ada kekangan yang tak boleh dielakkan..masa tu bermastautin di penang..br je decide nak serious tetibe suami kena transfer ke KL..so terbantut..pindah rumah lagi..padahal duduk penang tak sampai setahun..so kemas rumah baru..konpem makan masa sebab dah ada si Eryna ni..

Masa di Penang dah bagitahu mami nak serious..mami happy..pastu saya yang tak sempat..mami tak marah..sangat memahami..

Then bila dah setel hal rumah..dah boleh adapt dengan tempat baru..and dah boleh adapt dengan Eryna punya perangai yang kadang-kadang tak rasa nak nangis ke nak suka..hahaha..and saya rasa dah sampai masa saya tolong suami mengubah ekonomi keluarga..takkan pandai nak menghabiskan je ye dak..haha..then only sy bagitahu mami yang saya dah bersedia nak bisness..

and mami, being a great leader as she already is terus guide saya..from stratch..literally from scratch..dari sekecil-kecil hal macam profile picture yang pro smpai lah sebesar-besar hal nutrition setiap produk and set..bagi saya bab-bab menguide customer dengan produk yang betul sangat penting sebab customer dah mengamanahkan saya untuk menolong die keluar dari masalah kesihatan dia..

mentor yang betul sangat lah perlu bila kita tiada ilmu..sebab tanpa mentor yang betul, kita takkan boleh bergerak naik ke atas..menurun lagi adalah...kan kan? bayangkan dalam masa tak sampai 1 minggu - saya buat blog, buat ig, self branding di FB dan slow-slow im becoming a better version of myself..kawan-kawan saya menyaksikan saya bagaimana saya yang seorang silent reader di FB dah pandai berhuha..bukan huha bukan-bukan tapi presence in media social..

memang 360 change..saya masih bertatih sebenarnya..masih banyak ilmu yang perlu diserap dan dipraktikkan..jadi apa kata kita timba ilmu bersama-sama..kita naik bersama-sama..jom kita berdakwah bersama-sama..any ilmu is dakwah kan..
 

ni lah mentor saya..seorang yang sangat banyak ilmu dan tak lokek dalam berdakwah


Farah Liana
0179064214


No comments:

Post a Comment