Wednesday 23 November 2016

Tips Untuk Membahagikan Masa Antara Kerja, Family, Berjimba

hai..assalamualaikum..saya nak share Tips Untuk Membahagikan Masa Antara Kerja, Family, Berjimba..this is what i practice dari dulu sampai la sekarang..dari zaman belajar lagi sampai lah dah berkeluarga and beranak..
saya tau musti ada orang cakap hek eleh dia ni..bukannya kerja pun sibuk nak tips how to disseminate your task..
kawan-kawan, semua orang bz tau..jangan lah sebab awak bekerja so awak condemn orang lain..and jangan lah jugak sebab awak ni working at home mom so awak condemn orang bekerja..
xmau macam tu ye..tak baik..kita ni setaraf je..yang membezakan adalah dalam badan byk toxin ke tak..ehhh
anyway..macam mana saya buat?
1. Prioritize Your Task

Ni memang dari zaman belajar saya buat..saya ada note book yang memang dalam tu penuh dengan apa yang saya perlu siapkan and bila due date..kalau dulu penuh dengan due date assignments and tests or any presentations yang nak kena study tapi sekarang penuh dengan house chores..and ada lah jugak remainder about recipe yang nak di cari or any food that i would like to try and cook..
takkan lah nak masak apa pun kena tulis, ye kawan-kawan..sebab saya ni kadang-kadang lepas dah siap kemas-kemas nanti wonder aku nak buat apa lagi ni..so bila saya tulis siap-siap, bende tu boleh jock my memory la gitu


ni kertas untuk saya jott down..kat bawah ada..dalam bilik pun ada..sebab bebile je boleh teringat nak buat pape..

2. Settle The Most Important Thing in Your List

Selalunya yang paling penting untuk saya siapkan setiap hari berbeza..sebab saya tengok jadual suami saya bekerja..dia ikut shift so takdak lah office hour apa semua ni..kalau suami saya shift siang bermakna dia akan masuk kerja pukul 12pm so pagi-pagi saya bangun setelkan masak dulu sebab dia akan makan before masuk kerja..dah siap masak then only saya buat house chores..
kalau suami kerja malam, pagi-pagi saya setelkan house chores then baru saya masak..and then kalau anak tak bangun lagi, saya akan bukak laptop and buat kerja-kerja bisness shaklee saya..


3. Use Technology For Your Business

Hootsuite and Buffer..Ni memang sangat membantu..kita tak mengadap telefon or laptop 24 jam kan..so saya guna apps ni untuk schedule post..tapi once in a while saya akan tgk phone untuk reply wassap, pm or even update a bit..


4. I Work Best When I am Alone

Maksud saya, saya lebih selesa untuk buat kerja-kerja yang memerlukan saya mengadap laptop or concentrate masa semua orang tidur..usually lepas anak tidur pada malam hari masa tu saya sangat lah treasure..untuk buat kerja-kerja bisness seperti schedule posts or edit pics or study about nutrition or even tgk video-video webinar..
Selalunya saya limit kan masa sampai pukul 2 or 3 am then saya stop..even saya tidur lambat, esk saya masih boleh bangun awal and tak rasa letih pun..thanks to my regime in shaklee


Kalau ada benda-benda dalam list yang lambat lagi due date, saya akan selesaikan bila ada kelapangan..sebab bila anak tak tidur, saya rasa bersalah kalau tak main dengan dia..saya check phone occasionally..
Jadi mak kena pandai kan...kena rajin..kena jadi super power..
Shaklee merubah saya ke arah yang lebih baik..bukan kesihatan je tapi dalam berbagai aspect..
mari lah positive berjemaah..
Bila kita join ahli, bukan bermakna wajib buat bisness..saya join ahli dah 3 tahun..dah lama kan..tapi baru nak masuk 2 bulan buat bisness..untungnya jadi ahli sangat banyak..boleh beli dengan harga ahli and dapat full consultation for life..
masa ni memang kawan-kawan rasa tak perlu, tapi sampai masa nanti kita nak menjaga kesihatan keluarga pada tahap yang optimum baru lah tau perlunya pengetahuan and bimbingan..


Farah Liana
0179064214


No comments:

Post a Comment